Blog

Korporacyjna “SZOPKA “ czy prawdziwa STRATEGIA Cz. I ?

« wróć

Jak sprawić by wdrożenie nowej strategii stało się sukcesem całej organizacji ?

 

 

Jak sprawić by

Strategia

zadziałała?

 

6 elementów które powiedzą ci ze to korporacyjny
SHOW CASE

 

 

Jest powszechne przekonanie, że strategia ma miejsce na poziomie zarządczym, pozostawiając wszystkich innych do dbania o jej egzekucję i planowa realizacje. Rzeczywistość polega na tym, że jej wykonanie obejmuje szereg kluczowych wyborów oraz dylematów na różnych poziomach organizacji, które są równie ważne jak strategiczne wybory. Z punktu widzenia implementacji strategii to one prowadzą do lepszego planowania i dają większej szanse na sukces.

Bezdyskusyjnym wyzwaniem wydaje się fakt iż obecnie fundamentalną kwestią jest znalezienie lepszych odpowiedzi, które pomogą sprostać różnicom między strategią a jej wpływem na organizacje.

Dobrym punktem wyjścia jest ocena sposobu myślenia i zachowania organizacji w aspektach zdefiniowanej strategii i jej realizacji, ponieważ to ostatecznie znajduje odzwierciedlenie w fazie implementacji w organizacji. Biorąc pod uwagę fakt, że mniej niż 30% strategii i płynących z niej zadań zapewnia oczekiwany wpływ, jest to obszar wymagający dokładniejszego spojrzenia.

 

Mniej bardzo często znaczy więcej dlatego istotna kwestią jest…

Koncentracja

 

Jednym z głównych przekonań ograniczających jest fakt, że strategia i realizacja to dwie odrębne czynności. Często prowadzi to do sytuacji, w której strategia ma miejsce tylko na szczeblu zarządzania (‘trendy” prezentacje z dziesiątkami slajdów w ppt.), a realizacja stoi w ślad za resztą organizacji, gdy ta „namiętnie” przygląda się obowiązkowemu spotkaniu na którym omawiana jest „trendy prezentacja”.

 

Znamiennie utkwiła mi w pamięci prezentacja nowej strategii biznesowej przeprowadzana przez jedna z Top 3 firmy doradczej, która składała się notabene z 97 slajdów. Po 3 godzinach prezentacji Prezes przeniósł się z całym zarządem do kolejnej sali konferencyjnej i stwierdził.

 

„Teraz zastanówmy się co możemy z tej strategii wdrożyć do naszej organizacji…”

 

Brak zaangażowania całej organizacji w proces formowania strategii nowego kierunku skutkuje jej powolna i niewłaściwa implementacją. Jeśli przyjrzymy się ostatniemu okresowi tej dekady byliśmy i doświadczyliśmy dziesiątek, stek a nawet dziesiątek tysięcy różnorodnych procesów strategicznych na stopie prywatnej jak i zawodowej. Zaledwie cześć z nich stała się realna transformacją o której możemy powiedzieć iż zakotwiczyła i stała się częścią nowego modelu biznesowego, a znaczna większość „akcją jednego dnia – Show Case” z przepięknymi slajdami w ppt.

 

Na bazie naszych doświadczeń przedstawiamy listę 6 kluczowych elementów które warto rozważyć podczas definiowania nowej strategii dla organizacji by nie stworzyć kolejnego „Show Case”, gdyż skuteczna strategia i transformacja nigdy nie jest dziełem przypadku.

 

W kolejnym artykule przedstawimy bliżej 6 kluczowych elementów strategii.

Masz pytania? Napisz do nas

* Pola oznaczone gwiazdką są wymagane